کالی یوزر | Kali User

دفترچه یادداشت ماجراجویی های لینوکسی

سلام به مخاطبین گرانقدر کالی یوزر، خصوصا اون دوستمون که فرمودند :

نصب این نسخه (یعنی رولینگ) مثل کالی لینوکس های قبلی هست و هیچ تفاوتی نکرده. آموزش های بسیار خوبی برای نصب کالی لینوکس در کنار ویندوز در سایت های فارسی زبان وجود داره. من اینجا فقط میخوام یه کلیاتی رو از نصب لینوکس بگم... بستگی داره به این که چطور می خواید نصب کنید :

- شبیه سازی روی ماشین مجازی در سیستم عامل ویندوز یا مک (آسان ترین روش نصب لینوکس)
- در کنار ویندوز روی یک سیستم واقعی (لپ تاپ یا PC ) می خواید نصب کنید.
- می خواید کلا روی سیستم فقط کالی لینوکس نصب کنید.

مهم ترین شون نوع دوم یعنی نصب دو سیستم عامل کنار هم است، مراحلش (البته به سبک خودم) عبارتند از :

1- اول از همه تو خود ویندوز یه حجمی مثلا 24 گیگ از هارد دیسکم جدا میکنم_شیرینک میکنم، در نتیجه 24 گیگ free space خواهم داشت که میتونم پارتیشن های لینوکس رو توش پیاده کنم.

2- توسط نرم افزار Rufus فایل iso رو که دانلود کردم رو بوتیبل میکنم روی فلش دیسک
تذکر : بهتره تو آپشن های بوت، گزینه  iso رو به dd تغییر بدید. وقتی این کار رو میکنید دیگه ویندوز نمیتونه فلشتون رو دستکاری کنه. بنابراین بعد از اینکه کالی رو نصب کردید باید فلشتون رو توسط MiniTool Partition Wizard پارتیشن بندی کنید. البته اگه کار کردن با کالی لینوکس رو بلد باشید میتونید با ابزار Gparted که از قبل رو کالی نصب هست این کار رو به سادگی تو یه محیط گرافیکی (نه خط فرمان و برنامه نویسی و اینجور چیزا) انجام بدید.

3- ویندوز رو ریستارت میکنم و میرم تو بایوس طوری تنظیم میکنم که از روی فلش بالا بیاد.

1-3) همیشه قبل از نصب یه نسخه جدید لینوکسقبل از اینکه گزینه Graphical Install رو بزنم تو حالت Live میرم توش تست میکنم که آیا دستور های شات دان(init 0) و اسلیپ(systemctl suspend) یا ریستارت (init 6 یا reboot) و کنترل نور صفحه و کارت صدا و وایرلس و بلوتوث به خوبی اجرا میشن یا نه
اگه همه چی اوکی بود میرم واسه نصب اون توزیع از لینوکس (شخصا واسم پیش اومد که اوبونتو LTS 14.4 سخت افزارم رو نشناخت اما اوبونتو 15.04 به خوبی سخت افزار لپ تاپم رو شناخت در حالی که تو لپ تاپ بعضی از دوستام موضوع برعکس بود یعنی اونا از نسخه LTS راضی بودن)

4- روند نصب شروع میشه چند تا مرحله ساده هست که هیچ
حساس ترین مرحله؛ مرحله پارتیشن بندی هست. تو این مرحله سه تا پارتیشن تو اون 24 گیگ که قبلا جدا کردم ایجاد میکنم :
اولی : swap به اندازه 4 گیگ (لازم نیست خیلی زیاد باشه، معمولا اندازه رم سیستم میزارم)
دومی : Home به اندازه 4 گیگ (چون فایل های حجیمم رو تو درایو های ویندوزیم ذخیره میکنم لازم نیست زیاد باشه)
سومی : Root ، تمام فضای خالی باقی مونده رو به روت که با علامت اسلش (  /  ) نشون میدن اختصاص میدم

تذکر : قبل از تایید تغییرات، ازتون یه سوال راجع به force efi [نمیدونم چی چی1] پرسیده میشه حتما No رو انتخاب کنید وگرنه با ارور Can Not Find EFI Partition مواجه خواهید شد.

5- مرحله آخر هم مهمه؛ جایی که از شما در مورد محل ذخیره بوت لودر (boot loader) گراب (grub) سوال میشه :
توجه کنید که بوت لودر گراب رو حتما موقع نصب ( مرحله پایانی نصب) روی dev/sda نصب کنید. حتی به حالت اتومات هم اعتماد نکنید خودتون هارد دیسکتون رو انتخاب کنید و یادتون باشه که sdb فلش دیسکتونه

اطلاعات عمومی_لینوکسی : آدرس dev/ در لینوکس جاییه که دیوایس های جانبی یا درایو های غیر لینوکسی روی هارد دیسک و این جور چیزا توش مانت(mount) میشن مثل اینکه یه سی دی بزارید تو سی دی درایو و سیستم اون رو مانت کنه

6- بقیه مراحل آسونه. موفق باشید.


____________________________________________________________________
1 . عبارت "نمیدونم چی چی" را پس گرفته و عبارت زیر را جایگزین آن می نمایم :
با تشکر از نویسنده محترم وبلاگ 'سیلاک


با آرزوی بهترین ها برای شما. کالی یوزر|kaliuser

Copyright © 2017 kaliuser

نظرات  (۲)

EFI به عنوان واسطی بین Firmware مانندBIOS  و سیستم عامل برای کامپیوتر های با معماری IA طراحی و پیاده سازی شده الان هم نسحه های جدیدی ازش به بازار عرضه میشه .. بعضی از سیستم ها از این نوع پارتیشن پشتیبانی و استفاده می کنند ، بعضی از سیستم ها هم از بایوس می تونند استفاده کنند هم از EFI .. 

منم خیلی لینوکس دوست دارم  :)))
پاسخ:
درود استاد بزرگوار، افتخار دادید
استفاده کردیم از توضیحاتتون
ممنونم از وقتی که گذاشتید  🙏 🙏 🙏
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
**** **** ** **** *** ***** *** ****** *** ** ***** ***** ** *** ***** ****
پاسخ:
لطفا ادب و شعور داشته باشید

ارسال نظر

لطفا در صورت ارسال نظر خصوصی ایمیل خود را در فرم نظرات ذکر کنید! درصورت نبود ایمیل هیج راه ارتباطی برای پاسخ دادن سوال شما وجود ندارد.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
کالی یوزر | Kali User

سلام به اونایی که کنجکاوی شون حد و مرزی نمیشناسه و چیزی نمیتونه جلوی حرکت اونا رو واسه حل معما هایی که برای عبور از دیوار ها و شکستن چهارچوب های ذهن برای پی بردن به مجهولات لازم هست رو بگیره.
در جستجوی دانش، در حال گذر از کوچه خطرناک "کالی" در شهر زیبای "گنوم" در استان "دبیان" از کشور آزاد "لینوکس" واقع در قاره "گنو" بودم که گفتم تجربیاتم رو جایی بنویسم تا راهنمایی باشه برای گردشگر های کنجکاو و مشتاق در حال گذر از مرز های بیشمار علم.

آخرین نظرات
نویسندگان