کالی یوزر | Kali User

دفترچه یادداشت ماجراجویی های لینوکسی

یکی از دلایل استفاده از کیبورد استاندارد فارسی اینه که نیم فاصله داره(یعنی‌مثلاایجوری‌فاصله‌بینشون‌نیست‌امادرهم‌نیستن) اما یه مشکلی که هست اینه که جای بعضی از نماد ها تو کیبورد فارسی ویندوز و لینوکس با هم دیگه فرق داره.
 تو ویندوز کلید های Ctrl+T تو کیبورد فارسی واسه ویرگول بود اما تو کیبورد فارسی استاندارد لینوکس اینطور نیست.
 یه راه حلی که بعضیا استفاده می‌کنن اینه که وقتی می‌خوان ویرگول بزارن زبان رو انگلیسی می‌کنن و ویرگول رو میزارن و دوباره زبان رو فارسی می‌کنن و ادامه می‌دن :)
اما این روش اشتباهه چون بعضی ویرایشگرهای متن (مثلا ماله بلاگ اسکای) معادل فارسی کلیدی که زده بودید رو اعمال میکنه و شما در نهایت یه نماد دیگه به جای ویرگول میبینید :)

و اما راه حل این مسئله :
واسه وارد کردن نماد ویرگول کلید های Shift+7 و برای نیم فاصله Shift+Space و برای همزه Shift+S را استفاده نمایید.

موفق باشید.

راستی اینم یه ضمیمه کامل واسه کیبورد لینوکس
برای تایپ

 پ        کلید M

 ژ         کلید  Shift + C

 ؛          کلید  Shift+'

 ،          کلید Shift+ 7

 «         کلید  Shift + L

 »         کلید  Shift+K

تشدید     کلید Shift+I

 ئ         کلید Shift+S مثل « ارائه»

ی کوچک       کلید Shift+N مثل «همهٔ»

 ء         کلید Shift+M مثل «انشاء»

 أ          کلید Shift+G مثل«مسأله»

 إ          کلید Shift+F مثل «إن شاء»

 ؤ         کلید Shift+A

تنوین فتحه  ًً       کلید Shift+R

تنوین ضمه ٌ           کلید Shift+W

تنوین کسره ٍ           کلید Shift+E

 ٫          کلید Shift+ 3 مثل ۳٫۲۰۰

 ـ          کلید Shift+F مثل «سـلام»

حرف غیر آخر کلید ` مثل «د‍ا»

نیم‌فاصله  کلید  Shift + Space

نیم‌فاصله  کلید  Shift + B



منبع

http://open-document.blogspot.com/2009/12/blog-post_14.html

 

 

  با آرزوی بهترین ها برای شما. کالی یوزر|kaliuser

Copyright © 2017 kaliuser

+ممنون از "مهدی" عزیز که در رفع اشکال این مطلب کمک کرد (:

نظرات  (۸)

سلام. خیلی ممنون. واقعا دردسری شده بود. ولی آیا نمی شود کلا کیبورد رو استاندارد کرد تا مثلا   M پ نباشد؟؟
و اینکه بدون اینکه تبدیل به زبان انگلیسی کنم، # کدام کلید است؟
پاسخ:
سلام، متشکرم
اگه تو ویکیپدیا به این صفحه برید مبینیم که در حقیقت لینوکس استاندارد کیبورد فارسی رو رعایت کرده و این ویندوزه که استاندارد خودشو داره:
و برای نامبر ساین (#) تو صفحه کلید فارسی استاندارد کافیه دکمه Alt سمت راست رو با همون کلیدی که این نماد رو روش کشیده فشار بدید.
خیلی ممنونم
پاسخ:
خواهش میکنم
  • حسین مسرور
  • سلام
    پیشنهاد میکنم اگر مثل من از کیبورد فارسی استاندارد خوشتون نمیاد کیبورد فارسی ویندوز رو با روش لینک زیر فعال کنید:
    این روش به لطف شخصی به نام سینا داوری ایجاد شده و آموزش انگلیسی هم تو لینک بالا داده اما اگر کسی بلد نباشه من فارسیشو مینویسم:

    ۱.اول Terminal رو باز کنید و با دستور زیر به پوشه زبان ها برید:
    cd /usr/share/X11/xkb/symbols

    ۲.بعدش محض احتیاط یه پشتیبان از فایل زبان فارسی فعلی بگیرید:

    sudo cp ir ir-backup

    ۳.فایل ir کیبورد فارسی ویندوز رو از لینک زیر دانلود کنید:
    لینک رو باز کنید و کلید های Ctrl+S رو بزنید و فایل رو بدون پسوند (یعنی .txt نداشته باشه) ذخیره کنید.

    ۴.فایل دانلود شده رو در محیط ترمینالی که باز کرده بودید روی فایل ir پوشه زبان ها توش هستید با دستور زیر کپی کنید:
    sudo cp /home/hossein/Downloads/ir ir
    پوشه دانلود من /home/hossein/Downloads هستش مسلماً برای شما hossein نیست و هرجا فایل ir دانلود شده آدرسش رو بدید.

    ۵.به پوشه فایل های تعیین قوانین زبان ها در لینوکس با دستور زیر برید:
    cd ../rules

    ۶.یه کپی از فایل تنظیم زبان های فعلی بگرید که اگه اشتباهی کردید بتونید برگردونید:
    sudo cp evdev.xml evdev-backup.xml

    ۷.فایل اصلی تنظیم زبان ها برای ویرایش باز کنید:
    sudo gedit evdev.xml
    یا اگر مثل من gedit رو نصب ندارید میتونید با هر ویرایشگر دیگه ای بازش کنید مثلاً من در لینوکس مینت ویرایشگر xed رو به صورت پیش فرض دارم (که البته اسمشو مینویسه‌ Text Editor ام اسمش پکیجش xed هستش)

    sudo xed evdev.xml

    ۸.سپس با دکمه Ctrl+F جستجوی ویرایشگر خودتون رو باز کنید و کلمه Persian رو جستجو کنید تا جایی که نوشته Persian (with Persian keypad) رو پیدا کنید (برای من باید دوبار کلمه Persian رو جستجو میکردم تا پیدا بشه).
    ۹.بعد که پیدا کردید زیر آخرین </variant> کد زیر رو اضافه کنید:
    <variant>
      <configItem>
        <name>pes_win</name>
        <description>Persian (Windows layout)</description>
      </configItem>
    </variant>

    دقت کنید این فایل یه فایل XML هست و فایل های XML به قواعدشون خیلی حساسن و اگه یه جای قواعد رو اشتباه کنید یا کلاً خونده نمیشن یا اون بخش اشتباه و هرچی بعدش هست رو کلاً‌ پاک میکنن و خونده میشن پس دقت کنید که جای مناسبی قرار بدید.
    قواعد XML مشابه HTML هستش اما همونطور که گفتم XML سختگیره و مثل HTML اگه اشتباهی کنید نادیده نمیگیره تو HTML اگه حتی یه تگ رو نبندید هم باز نمایش داده میشه ولی تو XML اگه یه تگ رو نبندید کامل حذف میشه.
    یادتون باشه که تگ باز یعنی <> و تگ بسته یعنی </> یعنی حرف / معادل تگ بسته است.یعنی <variant> یعنی شروع تگ variant و </variant> یعنی خاتمه و بسته شدن این تگ.
    ۱۰.وقتی همه چی درست شد فایل رو save کنید و یه بار Log Out یا Restart کنید و بعدش تو تنظیمات Keyboard Options وقتی دکمه Add Layout رو بزنید گزینه ای با نام Persian (Windown Layout) هم میبینید که میتونید در کنار Persian استاندارد اضافه اش کنید یا استاندارد رو حذف کنید و فقط Windows Layout رو مثل من استفاده کنید.
    پاسخ:
    خیلی ممنون

    ادامه پاسخ توسط Elceroditto اضافه شده:


    من هم تو ویندوز هم لینوکس کیبورد استاندارد رو عادت دارم



    اما خیلی ها تو لینوکس دنبال کیبورد ویندوز میگردن. روش تون جالب بود، اولین باره میبینم چنین کاری رو


    دست مریزاد

    واقعاً ممنونم ازتون؛ مشکل بزرگی رو حل کردین.❤️

    پاسخ:
    سلام. خواهش میکنم، موفق باشید.
  • محمد مهدی
  • برید رو انتخاب زبان بالا صفحه کلیک کنید. گزینه keyboard layout رو بزنید، نقشه ویندوز میاد.

    من تو kali امتحان کردم. تو ubuntu و... نمیدونم.

    ولی تو تنظیماتشون هست شاید شورتکاتش اونجا نباشه

    پاسخ:
    سلام وقت بخیر.
    خیلی ممنون بابت اشتراک اطلاعاتتون، متاسفانه من نتوانستم گزینه رو توی Gnome پیدا کنم ( که دسکتاپی است که kali استفاده میکنه )

    سلام

    متشکرم

    کمک کننده بود.

    پاسخ:
    سلام. خواهش میکنم.

    یه مطلب مفصل درباره شخصی سازی صفحه کلید در گنو/لینوکس نوشتم که شاید به کارتون بیاد:

    https://www.zmim.ir/keyboard-configurations/

    پاسخ:
    خیلی ممنون بابت اشتراک این مطلب مفید .

    مفید بود. دنبال کاما میگشتم ولی هیچوقت فکرشو نمیکردم توی اعداد باید دنبالش گشت :) . 

    پاسخ:
    سلام. خوشحالم که مفید واقع شد.

    ارسال نظر

    لطفا در صورت ارسال نظر خصوصی ایمیل خود را در فرم نظرات ذکر کنید! درصورت نبود ایمیل هیج راه ارتباطی برای پاسخ دادن سوال شما وجود ندارد.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    کالی یوزر | Kali User

    سلام به اونایی که کنجکاوی شون حد و مرزی نمیشناسه و چیزی نمیتونه جلوی حرکت اونا رو واسه حل معما هایی که برای عبور از دیوار ها و شکستن چهارچوب های ذهن برای پی بردن به مجهولات لازم هست رو بگیره.
    در جستجوی دانش، در حال گذر از کوچه خطرناک "کالی" در شهر زیبای "گنوم" در استان "دبیان" از کشور آزاد "لینوکس" واقع در قاره "گنو" بودم که گفتم تجربیاتم رو جایی بنویسم تا راهنمایی باشه برای گردشگر های کنجکاو و مشتاق در حال گذر از مرز های بیشمار علم.

    آخرین نظرات
    نویسندگان