کالی یوزر | Kali User

دفترچه یادداشت ماجراجویی های لینوکسی

این اواخر کالی یوزر بر خلاف ظاهر اسمش که بنظر میاد فقط راجع به توزیع کالی لینوکس باشه، یکم ترکیبی شده و بنظرم اینطوری بهتره. 

من تو این مورد که از کدوم توزیع لینوکس استفاده کنم، بسیار تنوع طلب تشریف دارم و هر چند مدت یه توزیع جدید مهمون لپ تاپم میشه. و عجیب نیست که یه مدتیه از MX Linux بعنوان توزیع منتخبم استفاده میکنم. ام ایکس خوبی های زیادی داره و خیلی یوزر فرندلی(user friendly) تر از خیلی توزیع های دیگه است. اما بعید میدونم بتونم از کالی دل بکنم و یحتمل در آینده بازم میرم کالی و مثل قدیما پست های قطاری "فلان در کالی" و "بیسار در کالی" رو اینجا خواهیم داشت :)

و اما سوژه این پست کالی یوزر :

امروز میخواستم یه آهنگی رو از تو یه صفحه ای دانلود کنم، رو لینک دانلودش که کلیک نمودم، عوض اینکه آهنگه دانلود بشه، مرورگر شروع به پخش مدیا کرد :))

حالا کاری ندارم به این که این به مرورگر من مربوط میشه و این حرفا...

مهم اینه که میخوام اینو به کسایی که اولین بارشون هست که تو این وضعیت قرار میگیرن بگم که اگه مرورگرمون یه فایلی رو نمیخواد دانلود کنه چیکار باید بکنیم.

خب تو ویندوز میومدیم لینک فایل مون رو میدادیم به دانلود منیجرمون(مثلا جناب IDM مشهور و محبوب ایرانی ها) و اون دانلودش می‌کرد.

اما تو لینوکس لازم نیست که حتما یه دانلود منیجر(مثلا xdm) نصب کنید. 

ابزاری تحت ترمینال لینوکس، به نام wget هستش؛ که این ابزار در همه توزیع های محبوب لینوکس از قبل نصب هست.

و برای دانلود فایلتون فقط کافیه برید تو ترمینال و لینک دانلود فایل تون رو بدید به جناب wget تا براتون دانلودش کنه و تو فولدر هوم(Home) تون قرار بده.

برای مثال، من امروز میخواستم از یه وبلاگ یه فایل صوتی که صدای جیرجیرک بود رو دانلود کنم :)

اما مرورگرم شروع کرد به پخش کردن صدای جیرجیرک ...

کاری که من کردم این بود که آدرس فایل رو از نوار آدرس مرورگر کپی کردم و دادمش به wget تا دانلودش کنه. اینطوری:

 ۱. در این مرحله همه چی عادیه و شما میخواید روی اون لینک پایینیه کلیک کنید تا فایل رو دانلود کنید:

۲. اما به جای شروع دانلود، فایل شروع به پخش شدن میکنه:

۳. اینجاست که باید آدرس فایل رو از تو آدرس-بار مرورگرتون کپی بنمایید و بدید به جناب wget تا براتون دانلودش کنه: 

و اینتر رو بفشارید تا فایلتون دانلود بشه و تو فولدر هوم (Home) تون قرار بگیره.

موفق و موید و همیشه پیروز باشید.

___________________________________________________________________________________________________________

پ.ن ۱:  ابزار wget سویچ ها و قابلیت های زیادی داره که من اینجا هیچ کدوم رو نگفتم. مثلا میتونید تعداد کانکشن هایی که فایل رو دانلود میکنن رو ببرید بالا. البته برای چند کانکشن دانلود کردن تو ترمینال، ابزار های axel و aria2c خیلی بهتر و سرراست تر ان. (با تشکر از "یک آشنا" و "پدرام" عزیز)

پ.ن ۲: درسته که wget کار راه اندازه، اما اگه دنبال دانلود منیجر مدرن و شیک میگردین، برید با xdm یا همون extreme download manager آشنا بشید.

پ.ن ۳: عزیزان تازه وارد دنیای لینوکس، توجه داشته باشند که : تقریبا همه ترفند هایی که تو هر کدوم از توزیع ها به کار میره و یا ما تو کالی یوزر انتشار میدیم،
یا دقیقا به همان شکل، یا با اندکی تغییرات بسیار جزیی، قابل استفاده برای همه توزیع های شناخته شده و زنده لینوکس(بویژه فرزندان دبیان) می‌باشند. بنابراین زیاد به اسم توزیعی که من توش هستم حساس نباشید؛ اینو بخاطر این میگم که یه موقع نگید : این آموزش که ماله (مثلا) کالی لینوکسه، نکنه به درد من اوبونتو ای نخوره!.  نه اینطور نیست، من همین ترفند های کالی یوزر را در توزیع های کالی(با پیشفرض میز کار گنوم)، اوبونتو(این اواخر اوبونتو هم از میز کار گنوم استفاده میکنه)، مینت(پیشفرض میز کار سینامون) و ام ایکس(پیشفرض میز کار xfce ) دقیقا به یک شکل استفاده میکنم. فقط اگه فدورا ای (یا فرزندان فدورا یا ردهت) باشید یه کوچولو تغییرات لازمه. یا مثلا اگه آرچ لینوکسی هستید که دیگه هیچی :) کسی که اون مراحل ۳۰ گانه نصب و پیکربندی آرچ رو رفته باشه دیگه تازه وارد نیست.

پ.ن ۴: ام ایکس خیلی توزیع محشریه. یکی از ویژگی های رفتاری شایسته اش اینه که با اینکه امکانات جانبی و گرافیکی خوبی توش نصب هستن، کلا فن لپ تاپم تو استراحته(دلیل اصلی در XFCE بودنشه). دلیلشم استفاده معقول برنامه های پشت پرده سیستم عامل از منابع سیسمی است. بر خلاف ویندوز که وقتی باهاش هیچ کاری نمیکردم هم صدای فن لپ تاپم خبر از پروسه های پشت پرده ای مثل اسکن های دوره ای یا کورتانا و کلی ابزار های کد بسته که معلوم نیست توشون چه خبره و دارن با اطلاعات شما چیکار میکنن میداد(البته من با این وجود باز هم ویندوز را میدوست :) ). یعنی اگه یه موقع با خودتون گفتید : "آقا اگه یکی این پروسه های فن داغ کن ویندوز رو نخواد، کیو باید ببینه؟" جواب اینه که برید یه سری به دنیای لینوکس هم بزنید؛ بویژه اون توزیع هایی که Light-Weight  بودن یا کم مصرف (از نظر منابع سیستمی) رو هدفشون قرار دادن. مثلا Linux Lite و MX-Linux تو این دسته قرار میگیرن و من هر دو تا شون رو دوست دارم چون صدای فن لپ تاپم رو در نمیارن و من راحت میتونم ساعت ها باهاشون کتاب بخونم بدون‌ اینکه همش به این فکر کنم که صدای فن لپ تاپ بخاطر کدوم پروسه پشت پرده ای یه و چه اتفاقی داره میفته.

پ.ن ۵:  یه سایت خوب واسه آشنا شدن با توزیع های مختلف لینوکس و مقایسه اونها برای اینکه ببینید کدومشون برای اهداف شما مناسب تر هست، سایت distrowatch.com هستش. اونجا که رفتید برید بخش Review مربوط به توزیع دلخواهتون که شما رو به بیرون لینک میده و شما رو جایی میفرسته که در مورد توزیع دلخواه تون توسط افراد با تجربه چیز هایی نوشته شده. و یا تو خود دیسترو واچ وقتی تو صفحه توزیع دلخواهتون رفتید، پایین صفحه، کاربرای نه چندان حرفه ای(که اکثرا از روی احساسات زودگذر جوگیر میشن و خیلی هاشون هم بعد ها از کامنتی که قبلا داده بودن پشیمون میشن)، میان و نظراتشون رو راجع به نسخه های مختلف اون توزیع میگن. مثلا اگه الان برید صفحه مربوط به لینوکس مینت رو نگاه کنید، متوجه میشید که مینت این اواخر یخورده داره پسرفت میکنه. یا اگه برید مال MX رو نگاه کنید، میبینید که اکثرا بسیار راضی هستن ازش.

با آرزوی بهترین ها برای شما. کالی یوزر|kaliuser
Copyright © 2018 kaliuser

نظرات  (۳)

Wget خیلی خوبه ولی دانلودمنیجر عالی میخوای برو سراغ aria2c !

پاسخ:
آره واقعا بهتر از wget عه
aria2c از اولین ابزار های تحت خط فرمانی بود که من باهاش تو لینوکس دانلود میکردم و یسری آپشن هایی داره واسه خودش :)
اینجا چون wget از قبل رو خیلی از توزیع ها نصب هست، اسمشو آوردم.
+ اضافه شده توسط علیرضا آهنی -> اتفاقا من خودم هم از aria2 استفاده میکنم 
سلام. چگونه میشود کانکشنها را بالاتر برد؟ الان برای من با سرعت ۲۰ کیلوبایت دانلود می کنه.

پاسخ:
سلام
با دابلیو گت گرچه چند کانکشنه دانلود کردن ممکنه، اما مشکله و چند خط باید دستور بزنید.(در حقیقت یک خط رو به تعداد کانکشن هایی که مد نظر هست باید تکرار کنید)
من فقط فایل های کوچک رو باهاش دانلود میکنم.
آسون تر اینه که از axel و یا از aria2c استفاده کنید.
مثلا اگه بخوام یه فایل رو با 8 کانکشن دانلود کنم، بعد از نصب یکی از این دو ابزار تحت ترمینال مشهور، دستورشون به این شکل هست:
برای axel اینطوری:
axel -n 8 URL
برای aria2c اینطوری:
aria2c -x 8 URL
و تو نرم افزار های گرافیکی هم که XDM مثل همون IDM ویندوز میمونه
بسیار ممنونم بابت توضیحاتتون. واقعا مفیدن.
بین دو نرم افزار پرسپولیس و یا XDM  کدام را پیشنهاد می کنین؟
و اینکه عکس بک گراند آخرین تصویر مطلبتان که یک مترو در غروب هست. خیلی زیباست. آیا آدرسی ازش دارین که دانلود کنم؟

پاسخ:
خواهش میکنم
من تا حالا پرسپولیس رو استفاده نکردم. اما از xdm خیلی وقته استفاده میکنم و رضایت بخشه؛ مخصوصا نسخه جدیدش که اشکالات گرافیکی که قدیما داشتو برطرف کرده.

اون عکس در حقیقت ماله Antix لینوکس هستش ( که ام ایکس برگرفته شده از اونه) و شما میتونید از این لینک پکیج والپیپر های Antix رو دانلود کنید:


و از این سایت میتونید پکیج های والپیپر های پیشفرض تعدادی از توزیع ها رو پیدا کنید:

ارسال نظر

لطفا در صورت ارسال نظر خصوصی ایمیل خود را در فرم نظرات ذکر کنید! درصورت نبود ایمیل هیج راه ارتباطی برای پاسخ دادن سوال شما وجود ندارد.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
کالی یوزر | Kali User

سلام به اونایی که کنجکاوی شون حد و مرزی نمیشناسه و چیزی نمیتونه جلوی حرکت اونا رو واسه حل معما هایی که برای عبور از دیوار ها و شکستن چهارچوب های ذهن برای پی بردن به مجهولات لازم هست رو بگیره.
در جستجوی دانش، در حال گذر از کوچه خطرناک "کالی" در شهر زیبای "گنوم" در استان "دبیان" از کشور آزاد "لینوکس" واقع در قاره "گنو" بودم که گفتم تجربیاتم رو جایی بنویسم تا راهنمایی باشه برای گردشگر های کنجکاو و مشتاق در حال گذر از مرز های بیشمار علم.

آخرین نظرات
نویسندگان