کالی یوزر | Kali User

دفترچه یادداشت ماجراجویی های لینوکسی

از لینوکس ملی خبر نیامد، گویا خبری هم در راه نیست !

Mr RH | سه شنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۰۷:۴۱ ب.ظ

سلام به همه شما مخاطبین عزیز کالی‌یوزر و جناب "seyed95 حیدری " که فرمودند :

خدمت شریف عارضم که :

بله خبر هست اما نه به اون شکل که قبلا قرار بود باشه(بهتره بگیم خبری نیست). کلا هدف تغییر کرد. ما از خدامون بود که چنین اتفاقی بیفته و حداقلش این بود که نرم افزار هایی که استفاده میکردیم(جز در مواقع بسیار ضروری و مصارف علمی و دانشجویی) متن باز و آزاد (معادل اسلامیش تقریبا میشه همون "حلال" و شرعی طوری که سازنده از این که ما داریم ابزارش رو به رایگان استفاده میکنیم راضی باشه) میبودند. اما گویا مسئولینی که سیاست های این حوزه رو مدیریت میکنند تصمیمات دیگری رو ترجیح دادند...

گویا، حالا حالا ها کشور عزیزمون میخواد دنباله رو ماکروسافت(صاحب سیستم عامل محبوب ویندوز) باشیم و هر چی که اون عزیزان صلاح بدونن واسمون ما هم همون کار رو بکنیم. و استفاده از نرم افزار هایی که قفل شکسته رو همچنان ادامه خواهیم داد. البته افرادی هم هستند که توان خرید لایسنس رو دارن و ویندوز و نرم‌افزار هاش رو به درستی استفاده می‌کنند اما بعید میدونم اونها دانشجو (مخصوصا رشته های مهندسی) باشن و نهایت سخاوتمندیشون میتونه در حد خرید ویندوز اورجینال و تعدادی از نرم‌افزار های نه چندان گرانقیمت باشه.

از طرفی روسیه یا چین یا ترکیه که همونطور که میدونیم تقریبا بیشترین تعداد هکر ها(و متخصصین مطرح کامپیوتر) رو بعد از آمریکا دارن و همیشه تو رده بندی ها اولای جدول ها اسمشون میاد، احتمالا زودتر از ما دست به کار میشن(و شدن) که پیش بینی میشه اونها این کار رو بهتر از ما انجام بدن و اون وقته که ما هم هر سیستمه عاملی که اونا بعنوان سیستم عامل ملی شون معرفی کنن (و یا درست کنن) رو انتخاب کرده از ایشان تقاضا خواهیم کرد که "یکی هم واسه ما درست کنین" و از ایشان خریداری خواهیم کرد(به همین راحتی)

ناگفته نماند که اون توزیع هایی از گنو/لینوکس هم که قبل از این به عنوان سیستم عامل های مناسب برای کشور عزیزمان معرفی شد به چند دلیل کار به جایی نبردند :


1- یادمه وقتی سیستم عامل سرزمین انتشار داده شد، به اداره های دولتی ابلاغ کردن که سیستم عامل سرزمین رو جایگزین سیستم عامل ویندوز کنن. اما برای اینکار لازم بود که آموزش های لازم برای انجام دادن کارهای اداری در نرم‌افزار های تحت گنو/لینوکس در اختیار کارمند ها قرار بگیره که نگرفت.

همونطور که خودتون هم میدونید، اغلب کارمند های اداره های دولتی کشور عزیزمان، حتی در یادگیری ویندوز هم مشکل دارن، چه برسه به لینوکس. البته این تقصیر اونها نیست. مشکل اینجاست که تو مدرسه ها هم به دانش آموزا ویندوز یاد میدن!

این یعنی از پایه دارن همه رو تو این زمینه مصرف کننده ماکروسافت بار میارن(که البته ماکروسافت نوش جونش باشه، انصافا کارش بیسته). بعد میان صحبت از سیستم عامل ملی میکنن.

خب اون توزیع های گنو/لینوکس هم سیستم عامل هستن واسه خودشون و واسه یادگیریشون باید زمان صرف بشه.


2- متاسفانه هیچ بودجه ای برای تبلیغ و تدوین نظام نامه های اداری برای استفاده از سیستم عامل های تحت گنو/لینوکس کنار گذاشته نشد و نشده. اگر هم شده به طرز اشتباهی انجام شده که حتی منه لینوکس باز هم هیچ استاندارد داخلی(ایده آلش میشه "ملی") واسه استفاده از گنو/لینوکس سراغ ندارم. و اکثرا مردم خودشون در راه علم و با هزینه شخصی خودشون میرن دنبال دنیای آزاد(که اکثرا گنو/لینوکس رو انتخاب میکنن واسه استفاده از دنیای آزاد ).


3- ما ها از اول با محصولات مایکروسافت(مثلا Word یا Power point یا اکسل) شروع به یادگیری کامپیوتر کردیم و سخته واسمون که همون کارایی که مدت ها زمان برده تا انجام دادنشون رو تو ویندوز یاد بگیریم رو بیایم از اول تو گنو/لینوکس کشفشون کنیم. این کارمون با زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی کپی رایت همراه شده و بهش عادت کردیم. با این که میدونیم این اصلأ عادت خوبی نیست. تا وقتی که تو کشورمون قوانین کپی رایت برای محصولات کامپیوتری وضع نشه ما در زمینه تولید محتوا(مثلا نرم‌افزار یا بازی) توان رقابتی نخواهیم داشت.


4- من یادمه یه دفعه یکی از توزیع های گنو/لینوکس ویرایش داخل رو نصب کردم و با یک دنیای خالی مواجه شدم. اونم کی ؟! منی که از سیستم عامل کالی با بیش از 300 ابزار از قبل نصب شده قدرتمند به اون سیستم عامل رفته بودم. خب عزیزان شریف و قاصدک و سرزمین و ... که کلی بودجه گرفتید... میشه بفرمایید این سیستم عامل هایی که بیرون دادید چه مزیتی نسبت به توزیع های مشهور مثل فدورا یا سوزه یا اوبونتو یا ... دارن که من باید ازشون استفاده کنم.


5- چرا سیستم عامل اندروید با این سرعت اومد بالا ؟

آیا یک دلیلش این نبود که با سرعت بالایی همه(بیشتر developer ها) شروع کردن به تولید نرم افزار های تحت این سیستم عامل ؟

خب چرا وقتی سیستم عامل داخلی معرفی کردن چنین اتفاقی نیفتاد ؟

عجیبه که چنین بی برنامه‌گی بزرگی رو شاهد بودیم ما‌ !


6 و 7 و ... و کلی دلایل دیگه هم هست که الان حضور ذهن ندارم.

___________________________________________________________________________________________________________

پ.ن: جالبه که در حال حاضر شناخته شده ترین و موفق‌ترین توزیع وطنی ما در سطح جهانی، توزیع "پارسیکس" هست که توسط یک هموطن ایرانی و با بودجه شخصی خود ایشان توسعه داده می‌شود.


با آرزوی بهترین ها برای شما. کالی یوزر|kaliuser

Copyright © 2017 kaliuser

نظرات  (۱۵)

سیستم عامل ملی!! رفت مثل خودروی ملی ،هواپیمای ملی و..........................!!!


بی خیال !!!جدی نگیر!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ:
بله متاسفانه...
به امید روزی که همه‌‌ی این شعار های ملی مون عملی بشن...
یه سوال فنی!
توزیع های مختلف لینوکس چه تفاوتی با هم دارن و این که سیستم عامل ملی بر پایه ی لینوکس اگه داشته باشیم چه مزایایی نسبت به توزیع های دیگه ی لینوکس داره؟
پاسخ:
سلام
سواله واقعا فنی پرسیدید. انشاا.. جواب این کامنت رو در قالب یک پست انتشار خواهیم داد.
سلام
وبلاگ خوبی دارید

پاسخ:
سلام
سپاسگزارم 🙏  چشاتون خوب میبینه ^_^
لینوکس که سیستم عامل نیست، یک هسته است!
ملی و غیر ملی هم نداره!
هرجا اسم ملی اومد، یعنی یک آقازاده برای تفریحش پول کم آورده!
رویان و هسته‌ای و ماهواره و … تا اندازه‌ای (نه کامل) ملی بودن که اونا هم خداشون بیامرزاد.
ما که چند سالی هست با گنو خوشیم!

پاسخ:
فرمایش شما کاملا صحیح است. اگه لفظ لینوکس به تنهایی به کار برده بشه اشاره‌ای به سیستم عامل خاصی نداره.
درست تر بود اگه عنوان پست رو "سیستم عامل ملی" انتخاب میکردیم.
و اینکه "ملی و غیر ملی هم نداره!" درسته. ولی خب "ویندوز ملی" که نمیتونیم داشته باشیم! تقریبا مطمئنیم که اگه چنین اتفاقی بیفته، از هسته لینوکس استفاده خواهد شد.
و از طرفی ما (و حتی کشور های دیگه که تو علوم کامپیوتری وضعشون از ما بهتره) هیچ وقت به فکر درست کردن یک هسته‌ی جدید و یا سیستم عامل جدید ملی نبودیم و نیستیم.(اینکه بیایم از صفر تا صد یه سیستم عامل رو خودمون درست کنیم! )
بشتر نیت این بوده که از انحصار شرکت های خاص که اکثرأ هم آمریکایی هستند بیرون بیایم(گرچه همین الانم هیچ احترامی براشون قائل نیستیم) و جلوی خروج ارز از کشور رو بگیریم.(اگه قوانین کپی‌رایت نرم‌افزاری به اجرا گذاشته بشه اینا به چشم میان، نه تو اوضاع و احوال الانمون)

± از دقت نظر شما سپاسگزارم. به لطف اطلاع رسانی شما، بعضی از جملات پست رو که ممکن بود باعث برداشت اشتباه بشه رو تصحیح کردیم. اما عنوان رو تغییر ندادیم، چون شاید کاملا درست نباشه اما فکر میکنم اشتباه هم نیست.
هر بار یکی هیجانی میشه یه نظر میده یه پروژه کلید می خوره بعد فراموش میشه :)))) 
پاسخ:
دقیقا همینطوره :))
چه هزینه ها و بودجه هایی که معلوم نشد کجا رفتن و هدف چی بود!

±ممنون از همراهیتون :)))
واقعا خوبه که داره توجه ها به دنیای متن باز اینقدر زیاد میشه 
:)
پاسخ:
باهاتون موافقم👍
این اواخر تعداد سایت های اختصاصی دنیای متن باز هم داره بیشتر از گذشته میشه.
من قدیما فقط از سایتای خارجی استفاده میکردم اما الان سایت های داخلی رو میگردم، اگه نبود میرم سراغ خارجیا.
:(
پاسخ:
:)
ممنون از توضیحات کاملتون.
پاسخ:
خواهش میکنم. ممنون از حضورتون.
من حوصله این جور چیزا رو ندارم 
یه برادر دارم هر مشکلی داشته باشم حل میکنه ولی دنبال هستید
پاسخ:
احسنت! منم اصلا علاقه‌ای به چیزای کامپیوتری ندارم(جدی میگم)
و فقط به خاطر حس کنجکاویم بود که از این مسیر ها رد شدم
و الان خیلی وقته که دیگه وقت نمیذارم سر این چیزا
اگه دقت کنید متوجه میشید که 93.7% پست ها کاملا تجربی هستن. یعنی من یجورایی دارم خاطره نویسی میکنم اینجا.
هر از گاهی یه خاطره‌ای از لینوکس یادم میاد و پستش میکنم تا هم خودم یادم نره که چیا بلد بودم یه دورانی، هم دیگران فیض ببرن
اگه به کامنت های تخصصی هم دقت کنید متوجه میشید که فقط به سوالاتی جواب میدم که یه روزی روزگاری جوابشونو به صورت تجربی پیداکردم

+ چ خوب، سلام منو بهش برسونید
+ این روزا به خاطر درگیری با پروژه و این چیزا وقت نمیکنم سر بزنم، اما به موقعش، وبتون رو که الان یه نگاهی بهش انداختم و به نظرم جالب اومد(و  همون حس کنجکاوی همیشگیم رو برانگیخت) تمام و کمال خواهم خواند.
بله کنجکاوی یه موقع های خوبه .ولی خیلی خوبه ادامه بدید

خب بگم کی سلام رسونده ؟
اصلا وب من جالب نیست خودم دوستش ندارم .حوصله خاطره نویسی ندارم.قبلنا مینوشتم
پاسخ:
یه موقع هایی آره، اما یه موقع های دیگه ای واقعا دردسرسازه. نه دیگه بسمه :)

+ من ^_^
+ عطر آن است که.. آره؛ البته هنوز نیومدما ولی میام و نظرمو میگم
  • فرناز فرزان
  • سلام
    عیدتون مبارک
    ممنون از وبلاگ خوبتون
    پاسخ:
    سلام و درود بر شما
    همچنین؛ عید شما هم مبارک باشه 
    ممنون از نگاه خوبتون 🌷
  • کوچه دوازدهم
  • ما هنوز تو تعاریف بومی و ملی گیر کردیم !
    یکی از بزرگترین ایراداتی که لینوکس داره اینه که مردم ازش می ترسن !
    و متاسفانه به قدر ویندوز براش تبلیغات و... نشده !

    پاسخ:
    دقیقا ! جدی جدی گیر کردیم !
    مشکل اینه که هنوز سمتش نرفته ازش میترسن. لینوکسم اون اول ورود بهش واقعا یکم سخته اما خب ویندوزم اون اولش واسه هممون یه سختی هایی داشت یادگیریش.
    اما خب ویندوز رو هم تو مدرسه یاد میدن و هم یاد گرفتنش رو تقریبا یک وظیفه میدونن، به خاطر همین روش وقت میزارن و اونو خوب یاد میگیرن؛ در حالی که اگه همین قدر وقت رو لینوکس هم صرف بشه، با همینم میتونن همون کارا رو انجام بدن و لذت آزاد بودن و مشروع بودن هم که دیگه « فبها المراد و نعم المقصود »
    البته تا وقتی که قوانین بین المللی کپی رایت تو کشورمون جدی گرفته نشه؛ با وجود این همه نرم افزار هیولا که داریم به رایگان ازشون تو ویندوز استفاده میکنیم، فکر کنم مردم حق دارن که انتخاب فعلی شون تو این شرایط ویندوز باشه

    + ممنون از کامنت سنجیده تون
  • کوچه دوازدهم
  • خواهش میکنم . ممنون از پاسخ جامع
    راستش رو اگر بگم لینوکس سخته و بیشتر سیستم مخصوص حرفه ای ها توسعه دهنده هاست .درسته که رایگانه و متن باز ولی مساله اینجاست که به قول خودتون توی همین ایران که کپی رایت مهم نیست واقعا مهم نیست.
    اگر مهم بود صد درصد واجب میشد . ولی نیست . چون نیست خب مردم به جای کشیدن دردسر و نصب لینوکس همون ویندوز کرک شده خودمون رو یاد میگیرن.
    مورد بعدی که اینجا وجود داره اینه که کارهای پایه ای رو میشه با لینوکس انجام داد ولی متاسفانه برنامه نویس ها هم زیاد برای لینوکس کار نکردن . شرکت های بزرگی که اعتقادی به متن باز بودن ندارن و برنامه های فوق العاده ای دارن برای لینوکس کار نکردن.
    در بهترین حالت برنامه ای که روی لینوکس نصب میشه رو یه برنامه نویس یا شرکت های کوچیک نوشتن که عموما باگ کم نداره و هی کاربر باید خودش درستش کنه .
    تنها جای که لینوکس فوق العاده عمل می کنه روی سروره. تو این زمینه لینوکس خیلی قدرتمند تر از ویندوز ظاهر شده و اصلا به اون سمت حرکت کرده .
    ولی برای سیستم های کلاینت .. فکر نمی کنم
    پاسخ:
    ممنون از نظر لطفی که دارید
    واقعا نقطه نظر های شما خیلی منطقی و بجا هستن، 
    یعنی میتونم بگم با همشون موافقم 👌👍
    لینوکس واسه بعضی کارا واقعا خوبه و خیلی حرف واسه گفتن داره. یکیش همین سرور و موارد دیگه مثلا تو ابر رایانه ها، برد های الکترونیکی صنعتی ، ربات ها، هوشمند سازی و اتوماسیون و ...
    اما «محبوبیت (Popularity) » که عامل تعیین کننده‌اش عوام هستن، حالا حالا ها دست ویندوز باقی میمونه
  • فاروق کریمی زاده
  • اگر نرم‌افزار آزاد باشه که خیر ما به بقیه میرسه خیر بقیه هم به ما میرسه.
    با رفتن دنبال نرم‌افزار رایگان میخواید مسئله‌ی مشروع بودن و نبودن رو حل کنید؟!
    + نخونده نظر دادم، سخت نگیرید.
    پاسخ:
    نه؛ من شخصا رو این جور چیزا زیاد حساس نیستم.
    اون دوستمون که سوال رو مطرح کرده بود براش اهمیت داشت این مسائل.
    + راحت باشید، اینجا منطقه آزاده ✌️
  • حسین مسرور
  • سلام
    چرا اصلاً باید همه چیزو ملیش رو بسازیم؟
    چرا نباید ما ادامه دهنده همین چیزای موجود باشیم؟
    مثلاً چرا نباید به نرم افزار مفیدی چیزی به همین پکیج های دبیان و رد هت و... اضافه کنیم تا همه جهان استفاده کنن نه فقط ما؟
    چرا ما ایرانی ها اوج هنرمون باید تو چیزای ملی و مثلاً‌ فقط تقویم فارسی برای فلان سیستم عامل ساختن و اذان گو برای اون یکی سیستم عامل ساختن و... باشه؟؟
    چرا مثلاً یه ایرانی نباید بتونه یه چیزی در سطح جهانی بسازه؟ حالا نه یه چیز گنده یه چیز کوچک خوبم عالیه.
    مثلاً‌ تو ویندوز ببینید نرم افزار عالی و تقریباً‌ بی رقیب Rufus فقط توسط یه نرم افزار ساخته شد و سریعاً هم همه نرم افزار های مشابه رو به کار زحمتی که روش کشید زد کنار طوری که الان خدایی به مشابه اش در لینوکس شدیداً حس میشه چون متاسفانه لینوکس هنوز مشابه قدرتمندی در حد امکانات و سرعتش نداره.

    من کلاً مخالف ملی سازی و بومی سازی و... هستم چون به نظر من ما همه تو جهان انسانیم چه ایرانی چه خارجی چه مسلمون چه غیرمسلمون چه حتی خداپرست و چه غیرخدا پرست نباید باعث این باشه که ما خودمونو از جهان جدا بدونیم و منزوی بشیم.
    ببینید مثلاً سرویس PayPal.com هم رو حتماً میشناسید مال آمریکاست اما خیلی کشور ها هستن که مشابه داخلیش رو ندارن ولی نه تنها مردمشون بلکه دولتشون هم از این سرویس استفاده میکنن.
    کل حرف من اینه که ما انسان ها فقط با اتحاده که پیشرفت میکنیم اونم اتحاد همه ماست نه مثلاً‌ فقط ایرانی ها یا فقط مسلمونا و از این گروه بندی های مزخرف.
    الان مثلاً کیس کامپیوتر یا مشخصات لپ تاپتون رو ببینید CPU اش ساخت یه کشوره Ram ساخت یه کشوره GPU ساخت یه کشوره و... همه اینا با هم جمع شده سرهم شده این.
    اما آیا شما یه کامپیوتری میتونی مثال بزنی که ۱۰۰% ساخت یه کشور باشه؟
    حتی برند آمریکایی EVGA توی پاور هاش با افتخار میگه که از خازن های با کیفیت ژاپنی (Japanese Capacitors) استفاده میکنه.
    اما الان اگه همین حرکت تو ایران انجام بشه بهش میگن غرب زده،‌ ضدوطن، دشمن ملت و... مجبورش میکنن که حتی اگه فلان قطعه محصولشون خارجی به دروغ بنویسن ۱۰۰% ایرانی.
    مثل خودروی ملی سایپا و ایران خودرو و گوشی ملی GLX که شاید باید ۷۰% تولید چین باشه.
    تا وقتی ما نتونیم با خودمون صادق باشیم و دست از دشمن بازی با کشور های مختلف الخصوص آمریکا و اسرائیل هم بر نداریم نمیتونیم پیشرفت کنیم.
    آقا اینا میگن ما با اسرائیل دشمنیم چون ضداسلامن خب حالا مثلاً نمیشه اینا هم اسلامشونو نگه دارن و به صورت سیاستم که شده دوری و دوستی کنن؟ کاری که خیلی از کشور های مسلمون میکنن؟
    پاسخ:
    سلام

    اگه این صحبت ها که فرمودید اجرا بشه. عدل و مساوات و برابری و برادری در سطح جهانی بهبود پیدا میکنه
    به همین خاطر خیلی ها تمام توانشون رو برای جلوگیری از اجرایی شدنشون به کار میگیرن

    این ایدئولوژی منافع بعضی ها رو تهدید میکنه...
    خیلی از زندگی های مجلل و اونچنانی به همین عدم تعادل ها وابسته است...
    قدرتمند بودن قدرتمندا به همین بی عدالتی ها وابسته است...

    ارسال نظر

    لطفا در صورت ارسال نظر خصوصی ایمیل خود را در فرم نظرات ذکر کنید! درصورت نبود ایمیل هیج راه ارتباطی برای پاسخ دادن سوال شما وجود ندارد.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    کالی یوزر | Kali User

    سلام به اونایی که کنجکاوی شون حد و مرزی نمیشناسه و چیزی نمیتونه جلوی حرکت اونا رو واسه حل معما هایی که برای عبور از دیوار ها و شکستن چهارچوب های ذهن برای پی بردن به مجهولات لازم هست رو بگیره.
    در جستجوی دانش، در حال گذر از کوچه خطرناک "کالی" در شهر زیبای "گنوم" در استان "دبیان" از کشور آزاد "لینوکس" واقع در قاره "گنو" بودم که گفتم تجربیاتم رو جایی بنویسم تا راهنمایی باشه برای گردشگر های کنجکاو و مشتاق در حال گذر از مرز های بیشمار علم.

    آخرین نظرات
    نویسندگان